Ką svarbu žinoti apie kepimą garuose?

Pasaulinės epidemijos fone labai lengva pasiduoti nežinios baimei ir nerimauti dėl pasekmių, kurias sukels pasaulinė sveikatos krizė. Tačiau tuo pačiu dabar yra laikas prisiminti, kaip stiprinti imuninę sistemą ir gerinti savo savijautą.

Šiuo metu pasaulinės epidemijos fone labai lengva pasiduoti nežinios baimei ir nerimauti dėl pasekmių, kurias sukels pasaulinė sveikatos krizė. Tačiau tuo pačiu dabar yra laikas prisiminti, kaip stiprinti imuninę sistemą ir gerinti savo savijautą, paskatinti šeimą, draugus ir kolegas atkreipti dėmesį į savo sveikatą ir ją stiprinti sveikai maitinantis, mankštinantis, mažinant stresą, metant rūkyti, renkantis sveiką gyvenimo būdą.

Valgyti sveiką maistą tampa geru įpročiu

Maisto pasirinkimas ir valgymo įpročiai per pastaruosius penkiasdešimt metų labai pasikeitė. Žmonės būdami daug sąmoningesni sveikatos atžvilgiu, turėdami daugiau žinių apie maisto pasirinkimo galimybes, pradėjo keisti mitybos įpročius, o sveika mityba dabar yra svarbesnė nei bet kada anksčiau. Vis daugiau žmonių supranta, kad vienas svarbiausių ir paprasčiausių žingsnių, kuriuos mes galime žengti link geresnės sveikatos,- tai prisiimti atsakomybę už savo pačių mitybą.

Jau prieš penkerius metus Nielsen atlikta „Pasaulinė sveikatos ir sveikatingumo apžvalga“ (Nielsen‘s 2015 global health and wellness survey) atskleidė vartotojų mąstysenos pokytį - žmonės yra pasirengę mokėti daugiau už produktus, kurie yra sveiki, gerina sveikatą ir padeda numesti svorio. 88% apklaustųjų buvo pasirengę mokėti daugiau už sveikesnius produktus, o 77% visų pasaulio respondentų teigė, kad, renkantis užkandžius, jiems svarbu, kad visos sudedamosios dalys būtų natūralios.

Alyvuogės ir artišokai

Sveika mityba yra geros savijautos pagrindas – ji padeda mums išlaikyti tinkamą svorį, sumažina cholesterolio kiekį, aukštą kraujospūdį ir riziką susirgti 2 tipo diabetu, taip pat širdies ir kraujagyslių ligomis bei kai kuriomis vėžio formomis. Tinkamai maitindamiesi mes geriau miegame, turime daugiau energijos, geriau susikaupiame – ir visa tai lemia sveikesnį, kokybiškesnį gyvenimą.

Sveikos mitybos specialistė, dviejų populiarių knygų autorė, Vaida Kurpienė pastebi, kad ir Lietuvoje žmonėms didėja poreikis maitintis sveikai. “Ypatingai mityba keičiasi į sveikąją pusę, kuomet susilaukiama vaikų. Jei dėl savęs kartais būna sunkiau pasistengti, tai, gimus vaikui, norisi jam duoti viską, kas geriausia, visomis prasmėmis“, – šypsosi mitybos specialistė.

Dažniausia klaida – per aukšta temperatūra

Kai jau nusprendžiate valgyti sveikai, kas pirmiausia ateina į galvą? Pirmiausia imame galvoti apie maisto produktų, kuriuose gausu vitaminų ir maistinių medžiagų, vartojimą. Tačiau nemažiau svarbu ir tai, kaip gaminsite maistą.

Vaida Kurpienė apie maisto gaminimą

„Gaminimo būdas yra ypatingai svarbus. Žmonės dažnai klaidingai galvoja, kad jie nusiperka kokybišką produktą, ir jis bet kokiame gaminimo procese išliks vertingas. Dėl netinkamo maisto paruošimo, net ir pats sveikiausias produktas gali prarasti didžiąją dalį maistingųjų savybių ir tapti nuodingų ar sunkiai pasisavinamų junginių šaltiniu“, – sako sveikos mitybos ekspertė Vaida Kurpienė.

Sveika mityba yra geros savijautos pagrindas – ji padeda mums išlaikyti tinkamą svorį, sumažina cholesterolio kiekį, aukštą kraujospūdį ir riziką susirgti 2 tipo diabetu, taip pat širdies ir kraujagyslių ligomis bei kai kuriomis vėžio formomis. Tinkamai maitindamiesi mes geriau miegame, turime daugiau energijos, geriau susikaupiame – ir visa tai lemia sveikesnį, kokybiškesnį gyvenimą.

Sveikos mitybos specialistė, dviejų populiarių knygų autorė, Vaida Kurpienė pastebi, kad ir Lietuvoje žmonėms didėja poreikis maitintis sveikai. “Ypatingai mityba keičiasi į sveikąją pusę, kuomet susilaukiama vaikų. Jei dėl savęs kartais būna sunkiau pasistengti, tai, gimus vaikui, norisi jam duoti viską, kas geriausia, visomis prasmėmis“, – šypsosi mitybos specialistė.

Pasak jos, viena iš dažnai daromų klaidų, gaminant maistą – labai aukšta temperatūra. „Pirmiausia, taip gaminant skyla ir angliavandeniai, ir riebalai, ir kitos medžiagos. Ir, jei žinotume, į ką skyla, tikrai nenorėtume tokio maisto valgyti, – perspėja specialistė. - Kitas dalykas – skrudėsiai. Mes labai jautrūs ir reiklūs pramoninei gamybai, bet dažnai pamirštame, ką patys pagaminame savo virtuvėje. Skrudėsiai – tai toksiškos medžiagos, kurios nuodija organizmą.“

Dar viena dažnai daroma klaida – per ilgai gaminama. Maistas išsausėja ir tampa ne tik nebeskanus, bevertis, bet nuo jo pučia pilvą, jis sunkiai virškinamas.

Garinė orkaitė – vienas geriausių atradimų

Norint pagaminti ir sveiką, ir skanų maistą, Vaida Kurpienė pataria rinktis gaminimą garuose – drėgmė padeda išsaugoti patiekalo sultingumą, natūralią produkto spalvą ir formą, atsiskleidžia skonis, aromatas, o svarbiausia – maiste vis dar gausu vitaminų. Gaminant garų orkaitėje nenaudojami jokie papildomi riebalai, tai ypač aktualu siekiantiems išvengti viršsvorio ir kraujagyslių ligų prevencijai.

Kepinukai ant padėklo

“Aš pati turiu garinę orkaitę ir joje šeimai gaminu viską – nuo žuvies iki didelių sekmadienio šeimos pietų. Tokiu būdu ne tik pagaminamas sveikas, visavertis, maistas, bet ir taupomas mano laikas – nebereikia stovėti prie puodų. Kol patiekalas gaminamas orkaitėje, galiu tą laiką skirti kitiems dalykams, – dalinasi patirtimi sveikos mitybos ekspertė. – Be to, garinėje orkaitėje nebereikia naudoti plastiko – kepimo maišų ar plėvelių, maistas yra sultingas ir skanus, galiu kepti žemoje temperatūroje, maistas nesudžiūsta, nesuvysta, jo nebereikia troškinti. Niekur „nenuteka“ maistingos medžiagos ir vitaminai. Ši orkaitė – vienas geriausių mano atradimų ir pirkinių. Nebereikia kažkokios papildomos virtuvės įrangos, priemonių ar prietaisų, norint pagaminti skanų ir sveiką maistą.“

Vaidai Kurpienei pritaria ir „Kulinarijos studijos” šeimininkas, garsus virtuvės šefas Gian Luca Demarco. „Įprastas kepimas reikalauja aukos. Jei dedi mėsą į orkaitę be garų, ji aukštoje temperatūroje „atiduos“ drėgmę. Ir tada maistas būna sausas. Mes nuo senų laikų restoranuose naudojame garus – kai orkaitėje yra drėgmės, kaisdamas maistas jos „neatiduoda“ ir viduje lieka sultingas, o išorėje traškus, - sako virtuvės šefas. - Neturėdami garinės orkaitės vis turėdavome mėsą nuolat šlakstyti, pvz., sultiniu, kad ji neprarastų drėgmės, o dabar to daryti nebereikia, galime tuo metu gaminti garnyrą ar tiesiog turėti daugiau kokybiško laiko sau.“

„Kulinarijos studijos šeimininkas” pabrėžia, kad didžiulis garinės orkaitės privalumas – gebėjimas kokybiškai kepti net ir žemoje temperatūroje (tai ypač patiks „slow cooking” mėgėjams) – pasiekiamas geras rezultatas, neprarandant maistingųjų patiekalo savybių.

Daugiausia vitamino C išlieka gaminant garuose

Brokoliai Electrolux garinėje orkaitėje

Skirtingi gaminimo būdai ir naudojama temperatūra ne tik daro įtaką patiekalų spalvai ir skoniui, bet ir nevienodai veikia juose esančias maistines medžiagas, vitaminus ar mineralus. Paprastai virimo metu netenkama didelės dalies vitamino C, B grupės vitaminų, folio rūgšties, o kepant garų orkaitėje pavyksta išsaugoti du kartus daugiau naudingųjų medžiagų. Vandenyje tirpiems vitaminams nerekomenduojami tie maisto gamybos procesai, kurių metu maisto produktai ilgam panardinami į karštą vandenį, pavyzdžiui, verdant. Virimo metu daržovės gali prarasti iki 50-70 % jose esančio vitamino C. Tuo tarpu kepamos garų orkaitėje jos ne tik lieka traškios, bet ir išsaugo daugiau vitamino C. Vieno tyrimo metu buvo nustatyta, kad garuose gaminami brokoliai ir špinatai netenka tik 9-15 % vitamino C.

Iki 40-60 % B grupės vitaminų ir mineralų gali būti prarandama, kepant ar troškinant mėsą. Naudingos medžiagos tiesiog „išteka“ drauge su mėsos sultimis. Taip nenutinka naudojant garų funkciją. Kaitinimo trukmė taip pat gali paveikti vitaminų kiekį maisto produktuose. Tiek riebaluose tirpūs, tiek vandenyje tirpūs vitaminai yra jautrūs karščiui, o riebaluose tirpūs – ypač.

Sveikam maistui – sodresnis skonis

Paruoštas maistas

„Garinė orkaitė leidžia žemoje temperatūroje kepti vištieną 2 ar 2,5 val. (priklauso nuo dydžio). Prieš tai ją pabarstau prieskoniais, druska, o kai mėsytė jau neriasi nuo kaulo, tuomet parenku kitą orkaitės funkciją – kaitinimą iš apačios ir iš viršaus ar su vėjeliu ir taip kepu dar 20 minučių. Odelė švelniai pagelsta, pasidaro traški (bet ne suskrudusi!), pati mėsytė sultinga. Mano duktė sako, kad tokiu būdu pagaminta vištiena yra pati skaniausia, niekur skaniau nerasi, tiesiog tirpsta burnoje“, – virtuvės paslaptimis dalinasi Vaida Kurpienė, tuo pačiu paneigdama mitą, kad garuose gaminamas maistas yra beskonis.

Iš tiesų yra atvirkščiai – norėdami išgauti sodresnį, ryškesnį skonį, tiesiog turėtume pridėti garų funkciją prie jau mums įprasto gaminimo būdo. Aukštesnės kategorijos orkaitėse būna specialūs drėgmės jutikliai, kurie automatiškai parenka tinkamą garų ir šilumos derinį tuo metu gaminam patiekalui.

Ieškant skonių įvairovės tiek V.Kurpienė, tiek G.L.Demarco pataria nepamiršti prieskonių, pasitelkti fantaziją ir nebijoti eksperimentuoti.

Cukinijos su Parmigiano

„Žmonės skuba, bėga, nepagalvoja. O tada jiems ima atrodyti, kad arba orkaitė nelabai gerai „kepa“, arba jie nemoka gaminti. O juk reikia galvoti apie skonį, dėti prieskonių, – patarė virtuvės šefas. - Pavyzdžiui, jei įdėtume sviestuko ar parmigiano – ar kokio kitokio sūrio – jis apskrustų ant viršaus ir suteiktų visai kitokį skonį jūsų daržovėms. Dar pabarstykime druskos, pipirų ir turime patiekalą.“

G.L.Demarco siūlo nebijoti improvizuoti virtuvėje: „Juk ir gyvenime, bandom, klystam ir vėl einam į priekį. Dabar tinkamas laikas – namuose gaminama kasdien, galima išbandyti visas orkaitės funkcijas, įsigilinti į receptus, pabandyti kažką naujo, gal, pavyzdžiui, duonos namuose išsikepti.“

Maisto gaminimo kursai – laisvė gaminti kitaip

Specializuotas AEG ir Electrolux technikos centras BTN, pastebėjęs, kad neretai ir naują įrangą įsigiję žmonės toliau gamina pagal senus įpročius, bijo eksperimentuoti ir pasinaudoti įsigytos technikos privalumais, nusprendė skirti daugiau dėmesio žmonių edukacijai. BTN savo klientams, perkantiems garines orkaites, organizuoja pirkimą palydinčius mokymus virtuvės šefo Gian Luca Demarko „Kulinarijos studijoje”.

Electrolux ir BTN mokymai su Luca Demarco

„Žmonės kartais tiesiog bijo, nežino, kaip gaminti, kad būtų skanu. Todėl mes pradėjome organizuoti kursus, kad žmonės galėtų viską pagaminti namuose be didelių pastangų, turėdami bazines žinias apie savo orkaitę, – sako virtuvės meistras, pabrėždamas, kad garų funkcija tinka visokiam maistui gaminti, nuo jautienos didkepsnio (steiko) iki duonos ir konditerijos gaminių. Tereikia susipažinti su esminiais kepimo garuose principais ir žmonės nustemba, kaip tai paprasta.

Petras Gendvilis, „Electrolux“ buitinės technikos ekspertas, sako, kad vienas didžiausių buitinės technikos gamintojų Europoje „Electrolux“ pastaraisiais metais skiria ypač daug dėmesio maisto vertingųjų savybių išsaugojimui ir anksčiau tik profesionaliai virtuvei prieinamas technologijas atneša į mūsų kasdienę buitį. Garinės orkaitės čia užima svarbiausią vietą, tačiau tam jau pasitarnauja ir kepimo temperatūrą kontroliuojančios išmanios kaitlentės, vakuumavimo, greito užšaldymo įrenginiai, šaldytuvai.

Pažiūrėkite ir atsisiųskite Electrolux ir AEG aukštos klasės buities komforto priemonių katalogą.